FAQ - Vanliga frågor
Vilket är mitt lägenhetsnummer?
Alla lägenheter är försedda med två olika nummer.
Det ena, som är ett nummer mellan 1-203, är det lägenhetsnummer du använder i all kommunikation med Styrelsen och Rådrum. Ditt lägenhetsnummer är det som står på den nya brickan för bokningar av tvättid.
Det andra, som är ett fyrsiffrigt nummer t ex. 1301, är din mantalsskrivningsadress hos Skatteverket och fungerar bara tillsammans med den fullständiga adressen (Wennerbergsgatan 6A och 6B).
Vart hittar jag cykelrummet i huset?
I nuläget så finns det inget aktuellt cykelrum i föreningen men det finns ett bygglov för detta. Föreningen i planeringsstadiet i att aktualisera sagda bygglov som kommer att ske under 2024. Cykelrummet kommer att byggas utanför husen där man kommer kunna ställa sin cykel. Mer info kommer framöver.
Vart ligger källarförråden?
Källarförråden ligger i källaren under Wennerbergshuset och trapphuset och sedan är det första dörren till höger. Du kommer in med lägenhetsnyckeln. Dessa förråd hyrs ut av föreningen, kontakta styrelsen om ni vill hyra/sätta upp er på väntelistan.
Jag ser ibland saker i huset som har varit trasigt länge, varför fixar inte styrelsen dessa saker?
Vi i styrelsen rör oss inte regelbundet i alla områden i huset och ser då inte alla fel. Styrelsen har dock en grupp som går husesynrunda/brandsäkerhetsrunda var tredje månad och noterar ner allt som är trasigt och smutsigt. För att snabbast åtgärda fel i huset uppmanar vi alla boende i föreningen att felanmäla alla fel i huset till styrelsen på info@signalpatrullen13.se Med er hjälp blir alla fel i huset åtgärdade snabbare. Driftia, som är föreningens förvaltare, går sina rundor varje torsdag eftermiddag i båda husen.
Jag störs av att grannar renoverar hela tiden, ibland tidigt på morgonen och sent på kvällen? Kan ni i styrelsen inte meddela vid ansökan om renovering att klargöra vilka tider som gäller för renovering?
Du ska ta hänsyn vad gäller tid på dygnet samt hur omfattningen av projektet kan påverka dina grannar. Styrelsen ber dig att inte borra/hamra/såga/bygga före kl.11 och efter kl.21 på helger och detsamma gäller vardagar innan kl.08 och efter kl.20. Tänk på att rivning av väggar, ingrepp på el-stigar och vattenledningar inte får göras utan godkännande av styrelsen. Styrelsen kan, om så behövs, tvinga den boende att återställa lägenheten till samma skick som innan renoveringen till egen bekostnad om tillstånd saknas för renovering. Vid borrning i väggar för uppsättning av tavlor eller möbler eller nedmontering/uppmontering av ett kök så behöver man inte tillstånd av styrelsen och därför vet vi inte styrelsen inte alltid om när en renovering ska ta plats i en lägenhet. Vi rekommenderar att man kontaktar den störande grannen själv, om det inte hjälper ber vi er föra en dagbok över störande moment (vilken tid/hur lång tid det varade). Styrelsen hjälper till om problemet inte löser sig av sig själv. Men en boende har all rätt att renovera i sin lägenhet och det är inget som föreningen kan förbjuda.
Reglerna om en bostadsrättsinnehavares användning av lägenheten hittar du i bostadsrättslagen 7:9. Där framgår det att en bostadsrättsinnehavare ska se till att de som bor i omgivningen inte utsätts för störningar i sådan grad att det kan vara skadligt för hälsan eller annars försämra deras bostadsmiljö. Bostadsrättsinnehavaren ska även rätta sig efter de regler som föreningen meddelar och som stämmer överens med ortens sed. Det är inte prövat i någon större utsträckning vad som anses vara såpass störande att det försämrar bostadsmiljön.
När kommer nästa container för grovsopor?
En container kommer på våren och en container kommer på hösten med ca sex månaders mellan rum, senaste åren har det skett i oktober och april. En container placeras vid Wennerbergsgatan 6 och en placeras vid Svedbergsplan 5.
Föreningen har inget avtal för upphämtning av grovsopor i soprummet, därför är det förbjudet att placera grovsopor där inne.
Jag får inte föreningens medlemsbrev på mitt mejl, varför får jag inte den?
Alla som får medlemsbrevet får det då vi har deras mejladress i medlemsregistret från en lägenhetsförsäljning eller via mejl korrespondens. Om du inte får nyhetsbrevet så är det säkert för att vi inte har din mejladress eller för att du inte har anmält dig till nyhetsbrevet via föreningens hemsida www.signalpatrullen13.se/boende
Vi har den senaste tiden haft stora problem med ventilationen i vår lägenhet. Det är kallare än tidigare och det drar nu från fönstret.
En OVK-besiktning skedde under vintern 2020 och då undersöktes ventilationssystemet i huset och i alla lägenheter. Om det drar extra från ventilationsintaget i fönstret så kan man stänga en av ventilerna så kommer det inte in lika mycket kall luft.
.Vi har inte fått några inbetalningskort för nästkommande tre månaderna och nu är det dags att betala, vad ska jag göra för att inte bli sen med min inbetalning?
Du kan kontakta Rådrum på info@radrum.se och be dem skicka ut nya inbetalningskort. Du kan också under tiden betala in din hyra genom att använda en gammal OCR-nummer då de är endast kopplade till ditt inbetalnings-konto.
Namnet på dörren, när ändras det? Är det något som BRF ändrar eller är det något man ska fixa själv?
Namnändring på dörren och i tavlorna vid entrén görs utav Driftia som är föreningens förvaltare av huset. Det här görs i samband med att ni har skickat in försäljningspapper till föreningen.
Jag undrar hur många nycklar man ska få till en lägenhet, har t.ex. en 2:a på 47kvm?
Antal nycklar varierar. Varje lägenhet har olika antal nycklar beroende på vad tidigare ägare har beställt från föreningen. Kolla med säljaren hur många nycklar den personen har. Om du vill beställa fler nycklar så kan du göra det genom att ladda ner beställningsblanketten
Vart kan jag parkera, vad kostar parkeringen och vart skaffar jag ett boendeparkeringstillstånd?
Boendeparkering på gatan kostar 1100 kr/mån. Boendeparkeringstillstånd ordnas genom Gatu- och Fastighetskontoret, 08-508 263 00. Avgiftsfri parkering kl. 17.00 – 19.00 samt helger. Väntelista finns för närvarande för föreningens egna parkeringsplatser vid förskolan, dessa kostar 1300 kr/mån.
I min lgh finns bara ett ComHem uttag, hur funkar det om man vill ha Bredbandsbolaget?
Alla lägenheter ska ha fått indraget fiber. Om lägenheten saknar fiber ovanför ytterdörren så ska styrelsen kontaktas omgående.
Har ni en lista på godkända hantverkare i föreningen för t.ex. elektriker, golvläggare etc?
Styrelsen har ingen lista på godkända hantverkare. Föreningens tekniska förvaltare är Driftia och fastighetsförvaltaren är Driftia, båda dessa kan man ta kontakt med för att få hjälp med arbeten i lägenheten. För problem med t.ex. toaletten, handdukstorken, spisen etc kan man kontakta Driftia till egenkostnad, Driftia går sina rundor på eftermiddagen på torsdagar då är även kostnaden lägre då dem redan är på plats och slipper köra ut. Driftia kan rekommendera hantverkare inom olika områden
Jag skulle behöva få ett utdrag från lägenhetsregistret, skulle ni kunna hjälpa mig med det?
För att få ett utdrag från lägenhetsregistret ska du kontakta vår ekonomiska förvaltare Rådrum på info@radrum.se. De skickar sedan utdraget i posten till dig som du bör få mellan 2-3 dagar.
Har nyligen kommit hem efter en tid hemifrån och märker att det bara är 18 grader C i lägenheten, trots den varma ute temperaturen. Går det att få lite mer värme i lägenheten?
När det är en varm utomhustemperatur är delvis förklaringen till att det är kallt inomhus, det blir något slags mellanläge för termostaten. Värmesystemet går inte igång ordentligt förrän det blir kallt “på riktigt”.
Det brukar också vara så att värmesystemet har en viss eftersläpning. Att höja värmen för hela huset är en enormt stor kostnad för hela föreningen och inte ett hållbart alternativt. Att lägenheten har stått tom ett tag kan också vara en anledning då personer och elektronik apparater som är igång, t.ex. TV:n, Datorn, också alstrar värme. Under vintern 2016 testade föreningen med att höja temperaturen med 1 grad i systemet.
Vad gäller byte av dörr till säkerhetsdörr så finns det en leverantör som alla boende ska använda sig av vid byte.
Alla beställningar av säkerhetsdörrar behöver gå via Styrelsen som har kontakt med Secor då nyckel till den svarta tuben på alla dörrar behöver lämnas ut till Secor för att kunna flytta över den till den nya dörren.
Båda beställningsblanketterna nedan ska fyllas i om du vill ha någon av de extra tilläggen som erbjuds av Secor, annars fyll endast i blankett del 2 och lämnas in till Styrelsen vid beställning.